Wednesday, April 8, 2020  | 14 Shaaban, 1441
Samaa TV
Facebook Twitter Youtube
HOME > Uncategorized

Nepal imposes 10-year ban on Indian couple for fake Everest claim

SAMAA | - Posted: Aug 30, 2016 | Last Updated: 4 years ago
SAMAA |
Posted: Aug 30, 2016 | Last Updated: 4 years ago
Nepal imposes 10-year ban on Indian couple for fake Everest claim

indian couple
KATHMANDU: Two Indian climbers were slapped with a 10-year mountaineering ban for making “spurious and dishonest claims” of climbing Everest, a media report said.

Dinesh and his wife Tarakeshwari Rathod claimed to be the first Indian couple to have climbed Everest.

Nepelese investigators concluded on Monday that photographs purporting to show the pair at the top of the world’s highest mountain were faked.

BBC quoted officials saying the ban is intended to deter other climbers from making spurious and dishonest claims.

The pair’s claims to have reached the peak in May were queried by climbers. They argued that photos showing Dinesh and Tarakeshwari Rathod at the summit were obviously doctored.

Nepal’s tourism department initially certified their ascent but has now rescinded that decision after conducting an investigation.

Tourism department chief Sudarshan Prasad Dhakal told the AFP news agency that an analysis of photos submitted by Mr and Mrs Rathod revealed they had superimposed themselves and their banners on photos taken by another Indian climber who conquered Everest.

“Despite several attempts to get clarifications from them, they did not co-operate with us during the investigation. The two Sherpas that assisted them are also absconding,” Mr Dhakal said.

“The ban should serve as a warning for mountaineers to follow ethics.”

Mr and Mrs Rathod – who work as constables in the western Indian city of Pune – in July denied the claims, as did the guides who climbed with them.

But a climber based in the southern Indian city of Bangalore, Satyarup Sidhantha, later told reporters that the photographs presented by the Rathods as “proof” of their climb actually belonged to him.

Suspicions were further aroused because of the time lag between the day the Rathods claimed to have reached the summit and their news conference announcing their achievement.

It was alleged that the couple could not possibly have reached the summit so soon after they were seen to have arrived at the base camp, and that the photos appeared to show them in two different sets of clothes and boots while on the climb.

Many of those who have succeeded in scaling the 8,848m (29,029ft) mountain have subsequently gone on to have lucrative careers as motivational speakers and authors.

More than 450 people, including more than 250 foreigners, climbed Everest during the recently-concluded spring season.

FaceBook WhatsApp
 
HOME  
 
 
RELATED STORIES
 

Tell us what you think:

Your email address will not be published.

FaceBook WhatsApp
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
About Us   |   Anchor Profiles   |   Online Advertising   |   Contact Us   |   Feedback   |   Apps   |   FAQs
Facebook   |   Twitter   |   Instagram   |   YouTube   |   WhatsApp